יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

הדבקת שחזורי ליטיום דסיליקט (אי-מקס)

האופנה האחרונה בשחזורי כל חרסינה הוא הליטיום דסיליקט או בשמו המסחרי "אי-מקס". כמו כל חומר חדש הנכנס לשוק יש ללמוד כיצד להדביק אותו, אלו חומרים נדרשים לזה ואלו חומרים אינם עונים על הדרישות להדבקה טובה.
נקדים ונאמר ששחזורים מלאים (כתר או גשר) המותאמים פסיבית היטב, ניתן להדביק בכל חומר הדבקה הקיים בשוק הדנטלי שכן את האחיזה הטובה נקבל מהחיכוך בין השחזור לשן. הבעיות מתחילות עם שחזורים חלקיים: למינייט, מרילנד, אונליי, אינליי וכו'. כאן יש חשיבות גבוהה לטיב ההדבקה.
אנו ננסה להסביר כאן בקצרה את שיטות ההדבקה והיכן יש להיזהר.
כמו כל הדבקה ברפואת השיניים יש להתייחס לשני המשטחים הדרושים להדבקה, השחזור עצמו העשוי מליטיום דסיליקט (בדחיסה או בחריטה) והשן (הדנטין או האמייל).

1. הטיפול בליטיום דסיליקט:
א. צריבה עם חומצה הידרופלואורית בריכוז נמוך ~4% למשך כ- 25 שניות, שטיפה ויבוש. (שים לב חומצה בריכוז גבוה יותר זמן ההשהיה חייב להיות קצר מאוד)
ב. מריחה של פריימר לחרסינה (סילן) שכבה אחת, השאר 30 שניות שיספג ולאחר מכן ייבש במשך כ- 5 שניות. (רצוי פריימר לחרסינה ב-2 בקבוקים, פריימר לחרסינה בבקבוק אחד מתחמצן מהר ומאבד את האפקטיביות שלו, הדבר נכון גם לגבי בונדינג שהיצרן טוען שיש בו כבר את הפריימר לחרסינה, כאן הוא מנוטרל אפילו מהר יותר)
ג. במידה והשתמשת בחומר Try-In לבדיקת הצבע נקה באמצעות חומצה פוספוריט במשך כ-2 דקות או ע"י  אולטרא סאונד עם אטנול, שטוף וייבש.
ד. מריחת שכבה דקה מאוד של PORCELAIN BONDING RESIN  על פני השטח . (חומר זה הינו רזין ללא פרימר ומתאים יותר לקישור השחזור מאשר חומר קישור רגיל).

2. הטיפול בשן: (מומלץ לעבוד בשיטת ה-טוטאל אטצ'ינג כדי לקבל אחיזה מקסימלית)
    א. צריבת הדנטין או האמייל במשך כ-15 שניות, שטיפה, הסרת עודפי המים באמצעות כדוריות סופגות או ע"י שאיבה במשך 1-2 שניות. יש להשאיר את הדנטין לח (נראה מבריק).
    ב. מריחת חומר הקישור* על פי הוראות היצרן, במקרה של ALL-BOND Universal - מזוג טיפה או שניים לתוך כלי (הקפד שהבקבוק יהיה תמיד סגור למניעת התנדפות החומר), מרח שתי שכבות ברצף (לא להקשות ביניהן) וערבב את החומר באמצעות האפליקטור על השן למשך 10-15 שניות.
   ג. נידוף שאריות חומר הממיס באמצעות אויר כ-10 שניות, אסור שישאר חומר עודף הנראה בעין. פני השטח צריכים להיות אחידים ומבריקים. במידה ואינם כך יש למרוח שכבה נוספת ולייבשה.
   ד. הקשה באור למשך 10 שניות.

3. ההדבקה: כאן אנו מחלקים לשני סוגי שחזורים.
    1. כאשר יש שקיפות גבוהה של השחזור (עד 2 מ"מ עובי) ומתאפשר מעבר האור להקשייה.
        אנו משתמשים בקומפוזיט צמנט מוקשה אור CHOICE 2 על פי הצבע הנחוץ לנו, מריחה על פני השחזור, הנחה עדינה על השן ולחיצה עדינה להושבה במקומו, הקשייה ראשונית של 3-5 שניות, הורדת עודפי הצמנט והקשייה סופית של 40 שניות מכל צד ממרחק של עד 10 מ"מ.

   2. כאשר אין שקיפות של השחזור יש להדביק עם קומפוזיט צמנט בעל הקשייה כפולה** (Dual-Cure)  DUO-LINK Universal.
       ראשית יש להוציא מעט חומר מהמזרק הכפול על פני משטח חיצוני (כדי לקבל חומר טרי ולא מזוהם), חבר את טיפ הערבוב למזרק והוצא את החומר המעורבב על פני השחזור (במקרים בהם זה לא ניתן כמו באינליי אפשר להוציא על השן), הנח בזהירות את השחזור על השן ובלחיצה קלה הצמד אותו, נגב את העודפים באמצעות מכחול או אפליקטור והקשה במשך כ- 3 שניות מכל צד, הורד את שאריות העודפים והקשה סופית כ- 40 שניות מכל צד.

* שים לב רוב חומרי הקישור (בונדינג) מדור 5,6,7 ואוניברסל אינם נקשרים לקומפוזיט צמנט שהוא Dual-Cure או Self-Cure ללא אקטיבטור מיוחד. חומרי הקישור מתוצרת BISCO כן נקשרים לחומרים אלו!
** קומפוזיט צמנט שהוא Self Adhesive ׁׁׁׁׁׁׁׁׂ(שאינו מצריך אצ'ינג ובונדינג) אינו נקשר היטב לאמייל ללא אצ'ינג ומצד שני אסור לעשות אצ'ינג לדנטין שכן אז הוא אינו נקשר לדנטין.

טכניקת העבודה (אילוסטרציה)
מאמר בנושא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה