יום שלישי, 24 ביולי 2012

הדבקת שחזורי זירקוניה/אלומינה.


הדבקת שחזורי זירקוניה/אלומינה.

הקדמה
בהדבקת שחזורים אלו יש לשים לב למידת ההצמדות (רטנטיביות) של השחזור. שחזורי כתרים או גשרים שההתאמה שלהם לשן טובה ניתן להשתמש בחומרי הדבקה שונים כגו' קומפוזיט צמנט בעל אדהסיה עצמית כדוגמת TheraCEM או כל צמנט אחר (שים לב: צמנטים על בסיס גלאס היונומר לא מומלצים היות והם מתפשטים בעת ההקשייה וקיים חשש לשלמות השחזור).
שחזורים שאינם רטנטיביים (ציפויים, אינליי, אונליי) או כתרים וגשרים בעלי התאמה או הצמדות נמוכה יש להדביק במלוא תשומת הלב ועם החומרים שיספקו הדבקה מרבית.

הטיפול בפני שטח השחזור (זירקוניה)
נקה היטב את פני שטח השחזור באחת או יותר מהאפשרויות הבאות (פומיס, אולטראסוניק עם אלכוהול, סטימר, התזת חול עם אלומיניום אוקסיד 30-50 מיקרון בלחץ 30-45psi).
שטוף וייבש את פני השטח המיועדים להדבקה.
במקרה והשחזור נמדד או נוסה בפה יש לנקות אותו עם ZirClean (חומר המנקה אותו מזיהום הרוק).
מרח 1-2 שכבות של IME Pluse Z PR (פריימר המתחבר כימית לזירקוניה ומתכות), יבש עם אויר 3-5 שניות. כדי להפוך את פני השטח ההידרופיליים (אוהבי מים) של הזירקוניה להידרופוביים (שונאי מים) כדי שידבקו היטב לקומפוזיט צמנט.

הטיפול בפני שטח השן או מבנה קומפוזיטי.
השתמש בחומר קישור (בונדינג) בשיטת ה- Total-etch, (יש אפשרות גם עם ALL -B0ND Universal גם ללא צריבה) צריבה עם חומצה פוספוריט 30-37% למשך 10-15 שניות, שטיפה והסרת עודפי המים עד להשארת דנטין לח. מריחת חומר הקישור על פי הוראות היצרן המתנה לנידוף הממיס (על פי הוראות היצרן) והקשייה באור.
שים לב חומרי קישור (בונדינג) רבים אינם נדבקים לקומפוזיט צמנט self-cure או dual-cure לשם כך הם נדרשים לאקטיבטור (קרא היטב בהוראות היצרן אם נדרש אקטיבטור).
לידיעתך כל חומרי הקישור של BISCO נדבקים היטב ללא צורך באקטיבטור.
מרח את הקומפוזיט צמנט, רצוי בעל הקשייה כפולה כדוגמת ה- Duo-Link  של BISCO על פני השטח המיועדים להדבקה, הצמד היטב לשן והחל את ההקשייה עם אור למשך 40 שניות מכל צד, ההקשייה תתבצע היטב גם במקומות שהאור אינו מגיע היות והוא מתקשה גם ללא אור..

כמה טיפים להדבקת שחזורי זירקוניה:
- אין לנקות את הזירקוניה עם חומצה פוספורית (H3PO44)! יוני הפוספט נדבקים לפני השטח ומפריעים להדבקה. גם הרוק המזוהם עם יוני הפוספט יזהם את פני השטח בזמן הדבקת הנסיון (TRY-IN) של שחזור הזירקוניה.
- את זיהום פני השטח ניתן לנקות עם חומר בסיסי מאוד כמו (IvoCleann) או ע"י התזת חול. לחילופין ניתן למנוע את זיהום הזירקוניה מראש ע"י מריחת Z-Prime Plus לפני הדבקת הניסיון ולאחר מכן שטיפה עם מים לפני ההדבקה.

שים לב: קומפוזיט צמנט של חברות אחרות אינם מתקשים היטב במצב שהאור אינו מגיע או שאינם ממשיכים להתקשות לאחר ההקשייה עם אור. רצוי לבדוק אותם.
“All dual-cured composites must be light cured to have them fully polymerized!!”
G Christensen/ CRA News Letter
“All dual-cured composites do not self-cure well when light cured!”
Michael Miller/ Reality
אלו חלק מהממצאים שנמצאו בחומרים שונים (הצמנטים של Bisco  לא נכללו בבדיקות אלו והם מתקשים באופן מוחלט עם אור או ללא אור).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה